Numer 4/2012

Archiwum Kwartalnika Medycznego "Okulistyka"
Numer 4/2012

Polski tytuł

English title

Bezpieczeństwo i skuteczność stosowania analogów prostaglandyn w leczeniu jaskry wrodzonej u dzieci – wyniki badania PANDA (str. 13) Urszula Stodolska-Koberda, Mateusz Koberda The Safety and Efficacy of Prostaglandin Analogues in Congenital Glaucoma Treatment in Children – Results of PANDA Study
Trabekulektomia w leczeniu chirurgicznym jaskry w przebiegu wrodzonego wywinięcia warstwy barwnikowej naczyniówki (str. 16) Ewa Pieczara2, Maria Formińska-Kapuścik1,2, Erita Filipek1,2, Lidia Nawrocka2, Paweł Banasiak2 Trabeculectomy in the Surgical Treatment of Glaucoma in the Course of Congenital Uveal Ectropion
Zaćma u pacjentów ze schorzeniami metabolicznymi (str. 23) Emilia Borcz1, Monika Sarnat2, Sabina Sapeta2, Ewa Mrukwa-Kominek2,3 Cataract in Patients with Metabolic Diseases
Ocena wpływu wszczepienia sztucznej soczewki u dzieci operowanych z powodu zaćmy wrodzonej i rozwojowej na stan przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej w obrazie optycznej koherentnej tomografii. Cz. I. Odcinek przedni – AS-OCT (str. 26) Erita Filipek The Effect of Artificial Intraocular Lens Implantation in Pediatric Patients Operated Due to Congenital and Developmental Cataract on Anterior and Posterior Segment of the Eye Using Optical Coherence Tomography. Part I. Anterior Segment – AS-OCT
Ocena wpływu wszczepienia sztucznej soczewki u dzieci operowanych z powodu zaćmy wrodzonej i rozwojowej na stan przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej w obrazie optycznej koherentnej tomografii. Cz. II. Odcinek tylny – OCT (str. 31) Erita Filipek The Effect of Artificial Intraocular Lens Implantation in Pediatric Patients Operated Due to Congenital and Developmental Cataract on Anterior and Posterior Segment of the Eye Using Optical Coherence Tomography. Part II. Posterior Segment – OCT
Patogeneza retinopatii wcześniaków (str. 35) Elżbieta Jarosławska, Monika Jasielska, Jerzy Mackiewicz Pathogenesis of Retinopathy of Prematurity
Występowanie retinopatii wcześniaczej – przegląd piśmiennictwa (str. 38) Monika Modrzejewska1, Hanna Grabek-Kujawa1, Alicja Zdanowska2 Prevalence of Retinopathy of Prematurity – Literature Review
Leczenie wrodzonej niedrożności dróg łzowych u dzieci (str. 45) Bogumiła Wójcik-Niklewska, Tomasz Wilczyński, Erita Filipek, Maria Formińska-Kapuścik, Ewa Pieczara, Lidia Nawrocka, Aleksandra Zielińska Treatment of Congenital Nasolacrimal Duct Obstruction in Children
Endoskopowa marsupializacja jako alternatywna metoda leczenia wrodzonej torbieli worka łzowego u niemowląt (str. 48) Agnieszka Moll1, Violetta Piotrowska2, Małgorzata Budzińska-Mikurenda1, Anna Zakrzewska2, Anna Niwald1 Endoscopic Marsupialization as an Alternative Method of Congenital Dacryocystocele Treatment in Infants
Współczesne metody leczenia zapalenia błony naczyniowej u dzieci z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów (str. 51) Joanna Jędrzejczak-Młodziejewska, Krystyna Kanigowska, Beata Kępa, Wojciech Hautz Current Therapeutic Approaches to Juvenile Idiopathic Arthritis-associated Uveitis in Children
Choroba Coatsa – opis przypadku (str. 55) Ewa Lipiec1, Andrzej Kapica2, Agnieszka Moll1, Anna Niwald1 Coats’ Disease – Case Report
Choroba Coatsa o nietypowym przebiegu u 12-letniego pacjenta (str. 58) Juliusz Chorążewicz, Anna Jurska-Jaśko, Urszula Stodolska-Koberda Coats’ Disease of Atypical Course in 12-year Old Male Patient
Zespół Crisvicka–Schepensa – rodzinna wysiękowa witreoretinopatia u noworodka. Opis przypadku (str. 62) Urszula Stodolska-Koberda, Mateusz Koberda Crisvick–Schepens Syndrome in Newborn – Familial Exudative Vitreoretinopathy. Case Report
Rola terapii anty-VEGF w leczeniu schorzeń okulistycznych u dzieci (str. 64) Anna Jędruch, Antoni Bąk The Role of Anti-VEGF Therapy in Pediatric Ocular Diseases Treatment
Ocena skuteczności lewofloksacyny w leczeniu bakteryjnego zapalenia spojówek u niemowląt (str. 66) Michał Szumiński, Alina Bakunowicz-Łazarczyk, Danuta Sielicka Effectiveness of Levofloxacin Therapy in Bacterial Conjunctivitis in Infants
Ocena struktury siatkówki i naczyniówki u dzieci ze szczeliną błony naczyniowej i siatkówki za pomocą optycznej koherentnej tomografii o wysokiej rozdzielczości (str. 68) Danuta Sielicka1, Michał Szumiński1, Alina Bakunowicz-Łazarczyk1, Renata Posmyk2 Retinal and Choroidal Structure Assessment in Children with Chorioretinal Colobomas Using High Resolution Optical Coherence Tomography
Wybrane wtórne schorzenia plamki siatkówki w obrazach OCT u dzieci (str. 72) Tomasz Wilczyński1, Ewa Pieczara1, Paweł Banasiak1, Maria Formińska-Kapuścik1,2, Erita Filipek1,2, Krzysztof Wilczyński3 Selected Secondary Macular Disorders in OCT Images in Children
Fałdy siatkówki u 11-letniego chłopca z nerwiakowłókniakowatością typu 1. – opis przypadku (str. 75) Anna Wyszyńska, Paweł Bieliński, Monika Jasielska, Jerzy Mackiewicz Retinal Folds in 11-year-old Boy with Neurofibromatosis 1 – Case Report
Propranolol w leczeniu wczesnodziecięcych guzów naczyniowych oczodołu – obserwacje własne (str. 78) Anna Niwald1, Mirosława Grałek1, Beata Orawiec1, Małgorzata Lewandowska2, Przemysław Przewratil3 Propranolol Use in Infantile Orbital Haemangiomas Treatment – Own Observations
Ocena pojedynczego widzenia obuocznego po leczeniu operacyjnym zeza u najmłodszych dzieci w wieku 2–3 lat (str. 81) Elżbieta Markowska, Alina Bakunowicz-Łazarczyk Assessment of Binocular Vision following Strabismus Surgery in the Group of the Youngest Children at the Age from 2 to 3 Years
Rehabilitacja wzrokowa pacjentów z chorobą Stargardta z wykorzystaniem funkcji biofeedback mikroperymetru MP1 – opis przypadku (str. 83) Ewa Pieczara1, Piotr Gościniewicz2 Visual Rehabilitation in Stargardt’s Disease Using Biofeedback Function of MP1 Microperimeter – Case Report
Znamię łojowe Jadassohna u dziecka – opis przypadku (str. 87) Erita Filipek1, Lidia Nawrocka2, Maria Formińska-Kapuścik1, Ewa Mrukwa-Kominek3, Katarzyna Stangrecka-Matelska2 Nevus Sebaceus of Jadassohn in a Child – Case Report
Przyczyny zgłaszania się dzieci na ostry dyżur okulistyczny w Klinice Okulistyki I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (str. 91) Dorota Kopacz, Maria Miąskiewicz, Joanna Garlicka, Aleksandra Ćwik, Piotr Maciejewicz The Reasons of Children Presenting During Ophthalmic Emergency Calls in the Department of Ophthalmology Medical University of Warsaw
Pismo lustrzane u dzieci – zaburzenie percepcji wzrokowej, czy element rozwoju widzenia? (str. 94) Agnieszka Piotrowska-Seweryn1, Anna Piotrowska-Gwóźdź1, Karolina Mikuś1, Adrian Smędowski1, Agnieszka Fitowska1, Marta Kaczmarek1, Patrycja Orchel1, Ewa Mrukwa-Kominek2, Dorota Pojda-Wilczek2 Mirror Writing in Children – Abnormal Vision Perception or a Part of Vision Development Process?
Zaburzenia dysocjacji a choroby organiczne w przebiegu schorzeń okulistycznych u dzieci – opis przypadku (str. 99) Beata Kępa, Krystyna Kanigowska, Beata Kocyła-Karczmarewicz, Małgorzata Seroczyńska, Joanna Młodziejewska-Jędrzejczak Ocular Conversion in Comparison to Organic Diseases in Pediatric Ocular Disorders – Case Report